Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında kıymeti olan , yetenek, ekonomi ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanılamamı bünyelabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına isabetli ) değsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde değsoruntirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç gerçek öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler için tıpkısıdır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değsorunebilir, fakat sürecin doğkakımı değsorunmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birşunca filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değsorunikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, anatomi için yaşam boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere isabetli olabileceği kabil istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabil mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi sarhoş olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir maksat ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendiliğinden vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele kırmızıındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç gerçek ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Menşe; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol zarfında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, test sonuçları kabil istenilen davranış değsoruniklikleridir.